Ha edzéseid nagy részét úgy töltöd, hogy a kényelmes komfortzónán belül vagy, akkor biztos vagyok benne, hogy nem fogod elérni a célodat. Nyüstölni kell magadat, igenis érezned kell, hogy dolgoznak az izmaid!

Fontos azzal tisztában lenned, hogy mindenkinek mást jelent a komfortzóna. Nyilván lesz különbség egy teljesen fitt és egy olyan ember között, aki most kezd bele a testmozgásba. Tudnod kell azt, hogy neked hol van a határ!

Menj végig ezen a néhány kérdésen és válaszolj magadban:

Mit gondolsz akkor magadban….

  • ha már nehezen kapsz levegőt futás közben?
  • ha már azt érzed, hogy ég az izmod és egyszerűen nem bírod tovább?
  • ha megcsinálsz egy gyakorlatból 12 ismétlésszámot, de semmi hatást nem érzel?

Légy őszinte! Most senki más nem tudja a gondolataidat, csakis Te!

Ha az első kérdésre az a válaszod, hogy inkább megállsz, akkor nem léptél ki eléggé a komfortzónádból.

Ha a második kérdésre az a válaszod, hogy inkább abbahagyod a gyakorlatot vagy leteszed a súlyt, akkor szintén nem léptél ki eléggé a komfortzónádból.

Ha a harmadik kérdésre az a válaszod, hogy “legalább megcsináltam”, akkor továbbra is a kényelmi zónában vagy.

Miért nem futsz tovább?! Csak egy 100 m-rel is akár! Miért nem teszel rá még néhány ismétlésszámot? Miért hagyod abba? Rázd le a kezed vagy a lábad és folytasd! Hidd el bírod még! Miért nem növelsz az ismétlésszámon vagy a súly nagyságán, ha a 12x meg se kottyan?! Terhelned kell magadat ahhoz, hogy fejlődj!

Remélem sikerült már egy kicsit változtatnom a felfogásodon és a hozzáállásodon!

Amit még érdemes kiemelnem, hogy nem mindegy, hogy hetente hány alkalommal edzel. Nyilvánvaló nem megoldás és előrelépés az sem, ha tegyük fel egy héten 5-6-szor tudsz edzeni és minden egyes tréning során kilépsz a komfortzónádból. Ha ezt teszed, akkor túlterheled a szervezetedet, az izmaidat és ezt nem lesz képes tolerálni a tested úgy, hogy az a fejlődésre pozitívan hasson. Nem kompenzációt és szuperkompenzációt fogsz elérni, hanem túledzettséget, túlterhelést. Meg kell találnod az edzés és a pihenés megfelelő arányát. Viszont ha heti 1-2-szer tudsz fizikai aktivitást végezni, akkor bizony érdemes a komfortzóna határait súrolnod vagy túllépned azt. (Megjegyezném, hogy a magánélet, fáradtságérzet mindezt jelentősen képes befolyásolni.)

Egy valamit kell tisztáznod magadban. Milyen edzésmunkát szoktál végezni?

Az edzés jellege és minősége fogja meghatározni azt, hogy el fogod-e érni a célodat! Ha az edzéseket követően nem érzel átütő különbséget, akkor ne várj nagy eredményt. Kiemelném ismét, hogy nem kell mindig megölni magadat, de az semmiképp nem vezet előre, ha az edzés mindig csak ‘jólesik’.

Ne kényelmesedj bele a megszokott gyakorlatokba! Végezz olyan tevékenységet, melyek új impulzusokat adnak! Ne félj emelni az ismétlésszámon, időtartamon vagy a súly nagyságán! Ismerd meg a határaidat és alakítsd úgy az edzéseidet! Egy idő után újból változtatnod kell, mert ahogy fejlődsz, úgy tolódik ki egyre jobban és jobban a komfortzónád.

Személyi edzőként mi többségében tisztában vagyunk azzal, hogy a kedves vendég mennyit bír. De ha látom rajta, hogy könnyedén csinálja az adott gyakorlatot, akkor mindig megkérdezem, hogy emeljünk rajta?! (vagy kérdés nélkül emelek.. :D) Persze ez visszafelé is működik. Ha azt látom, hogy szenved és helytelenül végzi a gyakorlatot, akkor könnyíteni kell. Nem szabad szem elől téveszteni a célt! Az alapján kell cselekedni és ha kell, akkor változtatni az adott edzésterven.